Gasbrander maakt erg veel lawaai

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

Plaats reactie
renze

Gasbrander maakt erg veel lawaai

Bericht door renze » za dec 17, 2011 10:35 am

Ik ben nieuw hier en enthousiast over stoom. Heb net een Wilesco D20 gekocht. Hier zit een zelfgemaakte gasbrander bij (zie foto's). Best handig natuurlijk dat je geen esbit meer nodig hebt. Het brandertje zit op de plaats waar normaal het esbit laatje zit.
De vlam is mooi blauw, maar de brander maakt wel veel lawaai (net zoals een normale soldeer brander). Dit maakt het een stuk minder leuk. Vooral na een tijdje ga je je er aan ergeren.
Zou er een mogelijkheid zijn om deze brander stiller te krijgen?

Afbeelding

Afbeelding[/img]

Ik zie op het internet ook van die ceramische brandertjes. Deze kosten wel een vermogen, maar zouden die evenveel lawaai maken?

john

Bericht door john » za dec 17, 2011 6:11 pm

Als je een werkplaatsje hebt, dan kan het.

Neem een stukje 15mm koper buis en maak hier in een aantal zaagsnedes, ongeveer 1/3 van de buisdiameter diep.

soldeer een eindkapje op de buis, of knijp hem dicht (zoals de huidige brander).

Aan de ingangs zijde monteer de de sproeier met lucht gaten.

Op die manier is de brander een stuk stiller.

Heb je geen werkplaatsje, wellicht dat iemand bij jou in de buurt je kan helpen.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

gerard
Contacteer:

Bericht door gerard » za dec 17, 2011 10:35 pm

Beste Renze.

Als je het echt stil wil hebben is hrt ook en mogelijkheid om er en spiritus brander onder te maken.
Deze kan je ok stoken op bioethanol .... €1.50 per fles bij de blokker en ruikt minder scherp bij verbranding dan spiritus.

M.v.g.
Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

renze

Bericht door renze » zo dec 18, 2011 5:08 pm

Nou, ik heb de brander aangepast door een buisje met sneetjes, maar het blijft ongeveer evenveel geluid. Ik denk dat het aanzuigen (venturi werking) van lucht het grootste deel van het geluid veroorzaakt.
Ik ga op zoek naar alternatieve brandmethoden. Ik zat zelf te denken aan die brandpasta, die ze ook wel in restaurants onder die warmhoudschalen hebben (van die ronde blikjes). Die is wat minder vloeibaar dan bijv. bioethanol.

JAM

Bericht door JAM » zo dec 18, 2011 7:18 pm

Zo'n brander kan zeker een stuk stiller...
Het geluid ontstaat voornamelijk door de gas-snelheid op de plaats van de verbranding (het laat a.h.w. de vlam 'wapperen'). Deze snelheid moet je dus omlaag brengen om een stillere verbranding te krijgen. Het oppervlakte vergroten (dus de zaagsnede's) zou dus een positief effect moeten hebben.
Andere mogelijkheden zijn:
- Diameter van de branderbuis groter kiezen, zo'n beetje alles opnieuw bouwen!
- Snelheid remmen d.m.v. plaatsen obstakel.
B.v. midden tussen uitstroom gaatjes en sproeier een pen, (spijker o.i.d), door de buis steken. Andere methode, strip metaal, met een breedte gelijk aan de binnendiameter, verdraaien tot een ... tja zeg maar "wokkel" en deze in de brander-buis plaatsen. De verstoring/draaiing van het gasmengsel vertraagd de boel, wellicht genoeg om de brander een stuk stiller te maken.
Oftewel experimenteren maar...

-Jaap-

renze

Bericht door renze » ma dec 19, 2011 12:03 am

Ik ben toch nog maar even aan het prutsen geweest. Er zitten aan het begin (na de spoeier) 4 luchtaanzuig gaten. Als ik daarvan drieeneenhalf dichtknijp brand de brander met de sneetjes 80% stiller (en nog steeds blauw). Het zal dus misschien toch mogelijk zijn om zo'n brander goed werkend en voldoende stil te krijgen. Ik ben ondertussen door het materiaal heen, maar ga er van de week toch nog eens mee aan het experimenteren.

cornelis1945

Bericht door cornelis1945 » ma mar 25, 2013 5:30 pm

Beste Renze,
Je kan een ring maken (stukje pijp) dat passend over de branderpijp gaat ,ca.10 m/m breed . Hiermee schuif je het stukje voor stukje over de venturie gaatjes van de brander heen .Dus je knijpt als het ware de luchtmenging af.Alleen moet je er voor zorgen dat het vlambeeld niet geel wordt (onvoledige verbranding gevolg vlam terugslag en roet vorming) .Tenstotte als de afstelling geslaagd is dan boor je een gaatje in de ring en tap je er een schroefje m 3 in om het te borgen.Veel succes
Cees

Plaats reactie