hulp en identificatie van een stoommachine

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jaak V

hulp en identificatie van een stoommachine

Bericht door Jaak V » do okt 27, 2016 6:57 pm

hallo,
Een collega heeft me gevraagd om zijn machine te herstellen , of te laten werken. Maar er ontbreken enkele onderdelen , en met name de conische tandwieltjes voor de snelheidsregeling . In bijlage enkele foto's die meer duidelijkheid geven. Ook de terugkoppeling naar het toevoerventiel ontbreekt.
Nu is mijn vraag , weet iemand er meer over , welke fabrikant, welk merk , zijn er tekeningen van te vinden ergens of te verkrijgen, alle info is welkom,,,
En als er misschien niets van te vinden is, zal ik zelf tandwieltjes moeten maken of ergens kopen , en is de vraag ,welke verhouding de conische tandwieltjes moeten of mogen hebben , , ,
Dank bij voorbaat,
groeten
Jaak
stoom 1.jpg
stoom2.jpg
stoom3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jaak V

Re: hulp en identificatie van een stoommachine

Bericht door Jaak V » do okt 27, 2016 6:59 pm

nog 2 foto's
stoom4.jpg
stoom5.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

john

Re: hulp en identificatie van een stoommachine

Bericht door john » do okt 27, 2016 10:01 pm

zo op het eerste gezicht lijkt de machine op de machine van het stoomgemaal Hertog Reinoud in Nijkerk. Lijkt, geen exact model.
Ook staat een dergelijk soort machine in het stoommachine museum (het 1:1 model).
Ik denk dat de conische tandwielen een 1:1 overbrenging hebben gehad.
Verder missen de stangetjes etc die de regulateur laten bewegen zodat deze ook functioneel wordt.

Tis wel een mooi, en interessant model, stoomverdeling met meyerschuif zie je niet heel vaak.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Plaats reactie