Pagina 1 van 1

Hoeveel spoed is minimaal

Geplaatst: ma aug 29, 2016 9:24 pm
door Daantje
Goeie dag
Daar ben ik weer met een vraag hoeveel spoed moet je minimaal heben om maximale kracht te kunnen hebben ? Ik gebuik m6 viraj a2-70 (rvs inbusboutje ) en heb 5 gangen zichtbaar zie foto .totaal 12 boutjes houden de plaat van de sprocked wiel vast is dat genoeg of moet ik toch langere boutjes gebruiken?

Re: Hoeveel spoed is minimaal

Geplaatst: di aug 30, 2016 7:50 pm
door john
alles wat uitsteekt doet niets aan de sterkte.
als je schroef/bout 2 gangen uit de moer of draadgat laat steken is het voldoende.

De sterkte haal je voornamelijk uit het materiaal van het bevestigingsmiddel.
8.8, 10.9, 12.9 dat is waar je de sterkte uit haalt.

RVS is nou niet echt het beste materiaal als er meer kracht op komt, dan zouden 10.9 of 12.9 stalen schroeven/bouten meer nut hebben.

PS: een inbus is een schroef, een veelgemaakte fout is dat een inbus, of imbus bout is, maar dat is per definitie fout.
Een bout is een bevestigings middel met een zeskante kop, al het andere is een schroef.
uitzonderingen zijn de slot, en de oogbout (en vast nog wel 1 die ik even niet kan noemen).

Re: Hoeveel spoed is minimaal

Geplaatst: di aug 30, 2016 9:50 pm
door Daantje
Okee bedankt voor je reactie John
Maar bedoel net iets anders :lol: zie foto's
Ben ff verder gegaan met boren en tappen
Maar ze zitten nu 6mm in de plaat er zit ook draad in het H profiel ook 6mm (het mooie van deze imbus had er 400 gekregen ) op deze manier van monteren zit je volgens mij op de schuif kracht te werken inplaats van treksterkte

De hoekjes worden nog omgebogen en dan nog 2 imbus erbij

Re: Hoeveel spoed is minimaal

Geplaatst: di aug 30, 2016 10:20 pm
door Daantje
Treksterkte
Heb ff opgezocht 8.8 is 828N/mm
En die imbus die ik heb is 700N/mm
En de benaming is ASTM 304

Re: Hoeveel spoed is minimaal

Geplaatst: zo sep 04, 2016 2:40 pm
door john
En dat is de treksterkte, afschuifsterkte is anders.
Maar weet uit mijn hoofd niet of dat beter of slechter is.

Het juiste woord is trouwens iNbus, geen iMbus bout.
Officieel: cilinderkopschroef met binnenzeskant.
Met Inbus wordt volgens mij bedoelt "een bus waar je een sleutel in kan zetten".
Imbus is een niet bestaand woord dat in de volksmond wel vaak wordt gebruikt.

Maar goed, het gaat hier niet om een cursus correct Nederlands maar om de bouw van een uniek stoom model, dus inbus of imbus...... gewoon lekker doorgaan !!!