schroefdraad opzuiveren.

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
patrol2.8
Berichten: 5
Lid geworden op: vr dec 14, 2018 6:12 pm

schroefdraad opzuiveren.

Bericht door patrol2.8 » vr dec 14, 2018 10:13 pm

Beste forummers, Allereerst ben ik een nieuwe gast uit Cabo Verde en wil mij voorstellen als patrol2.8. Ben zelf een werktuigkundige uit het vliegtuigmakersvak en ben in de tropen neergestreken en het lijkt me leuk om mijn hobby op te pakken met de draaibank. Een Ferm en al een oudje maar hij draait perfect.

Nu wil ik het schroefdraad van mijn wielmoeren opzuiveren, deze zijn M12x1.50. Voor een Toyota dus en voor de Patrol M12x1.25, ik heb ze dus een beetje verpest.

Omdat hier pitch 1.25 nagenoeg niet voorkomt wil ik die verpeste moeren opknappen, ik kom eigenlijk 4 tekort. Ik dacht om de oude schroefdraad er uit te draaien en een bus draaien met nieuwe schroefdraad en deze met een pasverbinding erin te perzen. Bus in de friezer en moer in de zon dan heb je al snel 60 graden verschil. Zou dit een oplossing kunnen zijn of moet ik hier gewoon niet aan beginnen.

Mij valt al snel op dat die all. wielmoeren wel lekker licht zijn maar het schroefdraad erg kwetsbaar, we hebben de juiste tappen al binnen dus ik dacht ik ga die moeren veredelen met wat sterker schroefdraad.

Wat vinden jullie ervan,

val
Berichten: 21
Lid geworden op: za dec 17, 2016 5:04 pm
Locatie: Kuringen

Re: schroefdraad opzuiveren.

Bericht door val » za dec 15, 2018 12:50 am

Alvast welkom!
Is een systeem zoals "helicoil" niet gemakkelijker? mvg

patrol2.8
Berichten: 5
Lid geworden op: vr dec 14, 2018 6:12 pm

Re: schroefdraad opzuiveren.

Bericht door patrol2.8 » za dec 15, 2018 11:08 am

Idd. helicoil daar heb ik ook aan gedacht. Zo`n set lijkt mij handig maar die moet ik dan ook bij e-bay op aliexpress kopen, hier hebben ze het niet zoals veel dingen.

Ik dacht ik probeer het met een bus en schroefdraad, dan kan ik de M12 - 1.50, 1.25 opknappen. Zo heb ik ook eens het schroefdraad van een opvoerpomp, het huis van de banjo koppeling, opgeknapt met een messing bus. Exact pas gedraaid en een beetje super lijm, nooit meer los en de banjo trekt zich goed vast.

Wielmoeren worden anders en zwaarder belast dus ik wil het wel goed uitvoeren, hoe groot zal ik het bestaande gat uitdraaien voor de bus? en zal ik die lijm truc (eigenlijk locktite) toepassen of krimp pers verbinding?

Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 92
Lid geworden op: ma mei 17, 2004 2:42 pm

Re: schroefdraad opzuiveren.

Bericht door Rob » za dec 15, 2018 4:55 pm

Beste patrol2.8, als gepensioneerd verkeerspolitieman zeg ik NIET doen. Er komen behoorlijke krachten op de wielmoeren te staan in bochten etc en dan wil je de wielen niet verliezen etc. Gewoon nieuwe bestellen via het internet, moet geen probleem zijn. Veiligheid voor alles. Ik vind dit overigens geen echt onderwerp voor een stoomforum, zoek een forum voor autoknutselaars.

Groeten, Rob

patrol2.8
Berichten: 5
Lid geworden op: vr dec 14, 2018 6:12 pm

Re: schroefdraad opzuiveren.

Bericht door patrol2.8 » za dec 15, 2018 10:41 pm

Dank je wel Rob voor het advies, het leek mij gewoon een vraag over werkplaatstechniek. Schroefdraad snijden en persverbindingen. Helicoil zou dan ook zeker niet de oplossing zijn voor u.

Groeten, Patrol

Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 92
Lid geworden op: ma mei 17, 2004 2:42 pm

Re: schroefdraad opzuiveren.

Bericht door Rob » zo dec 16, 2018 11:00 am

Beste patrol, dit is een forum voor miniatuurtechniek, stoom, machinebouw en werkplaatstechniek. De leden bouwen voornamelijk schaalmodellen van stoommachines etc. Uw vragen horen meer thuis op een forum voor autotechniek. Nogmaals ik raad u ten zeerste af om de wielmoeren op de door u beschreven wijze te behandelen. Ook helicoils zijn geen oplossing. De enige goede en veilige oplossing is naar mijn mening een nieuwe set wielmoeren.
Groeten en prettige feestdagen,

Rob

wijns
Berichten: 137
Lid geworden op: di okt 09, 2007 10:05 pm
Locatie: Tremelo

Re: schroefdraad opzuiveren.

Bericht door wijns » zo dec 16, 2018 2:09 pm

Patrol
Niet doen !! je wil toch geen bus plakken in die moeren !!.
Nieuwe kopen , of als het echt niet anders kan , compleet nieuwe maken.
Dirk

volharding
Berichten: 12
Lid geworden op: di aug 22, 2006 4:58 pm
Locatie: Gorinchem

Re: schroefdraad opzuiveren.

Bericht door volharding » wo dec 19, 2018 8:34 am

Het is niet te hopen dat patrol 2.8 ook de vliegtuigen zo heeft gereviseerd.
Een werktuigkundige moet toch beter weten, ik, als oud brood en banketbakker, zou zoiets niet in min hoofd halen, sorry hoor maar dit soort zaken kan ik niet echt serieus nemen.

patrol2.8
Berichten: 5
Lid geworden op: vr dec 14, 2018 6:12 pm

Re: schroefdraad opzuiveren.

Bericht door patrol2.8 » zo dec 30, 2018 8:41 pm

Ik begrijp de reactie`s natuurlijk en vliegtuigen worden natuurlijk nooit op deze manier aangepakt, dat weet een koekenbakker zelfs nog wel.

Het was voor mij proefwerkstuk om te leren draaien en een pas verbinding te maken, we hebben allang een set nieuwe gekocht maar dat zijn 20 stuks en ik heb 4 x 6 nodig.

Om hier uitgebreid te discussiëren over wielmoeren lijkt mij ook niet zinvol, alleen het werkstukje was voor mij belangrijk. Als die wielmoeren van menig auto al een paar keer los zijn gedraaid en vast met zo`n pneumatische wielmoer sleutel, kan ik u wel vertellen dat uw schroefdraad behoorlijk te lijden heeft daaronder. De wielmoeren zijn in ieder geval niet helemaal meer fris en sommige zo verroest dat ze amper nog los komen, ik zet ze vast met een momentsleutel zeker als het all. velgen zijn.

Bovendien zijn lijmtechnieken in de vliegtuigindustrie vrij normaal en zelfs heel toepasselijk, dus lijmen is zeker niet verkeerd. In de vliegtuigindustrie worden de lagerschalen van velgen ook met een perstoepassing gemonteerd, krimp toepassing.

Verder zal ik me gaan toespitsen op het stoom gebeuren en daar komt ook aardig wat draaiwerk bij kijken, en ik zal me zeker laten horen als er vragen zijn.

Goed uiteinde en een gezond nieuw jaar 2019.

Menno Marrenga
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 07, 2020 1:10 am

Re: schroefdraad opzuiveren.

Bericht door Menno Marrenga » vr feb 07, 2020 3:26 pm

Ik herken de problematiek: ik woon een eindje verderop in het bos, op 4 graden NB.
Inderdaad, modelbouwers improviseren ook, maar anders, net zo anders als gecertificeerde KLM monteurs anders werken dan de cowboy-piloten op onze jungle airstrips. Nederlanders vinden het ongepast als men op de snelweg een wiel verliest. Rare mensen. Misschien moeten we een ander forum opzetten, waarop we elkaar vertellen hoe je met een houten bearing weer vijftig kilometer dichter bij huis komt met je DAF truck, hoe je een bij een crashlanding verbogen preopeller op de airstrip zelf rechtbuigt en hoe je met een machete een kjruiskopschroef losdraait.

Perspassingen: niet doen bij wisselende belasting. En zeker niet in gietijzer, dat houdt niet van trekspanningen.
Lijmen: goed voor vliegtuigen. Maar kan je de juiste lijm vinden, het juiste schoonmaakmiddel en heb je de temperatuur en luchtvochtigheid onder controle? Of ontvert je met rum en heeft de winkel op de hoek alleen een zes jaar oud setje drieminuten alleslijmer?
Bedenk ook dat verspaande (getapte of gedraaide) schroefdraad lang niet zo sterk is als gerolde, dat heeft te maken met dislocaties en koudvervorming.
Doorboren en een gewone bout, aan de achterkant van de flens een beetje vastlassen voor tegenmoment bij het aandraaien? Heb je vast zelf ook bedacht, waarom lukt dat niet?

Plaats reactie