Geplaatst: wo jul 23, 2008 1:45 pm
inderdaad, deze ketel had erge last van corrosie vorming door ondert andere slecht onderhoud.
- de topplaat van de vuurkist was origineel bijna 10mm dik(naar boven afgerond), door de jaren heen was hier plaatselijk nog maar 2.2mm van over, daar is ook de schade begonnen.
door deze plaatverzwakking is de topplaat tussen de hemelankers in gaan zakken, hierdoor kon allerlei vuil en kalk (scaling) zich ophopen in deze kuilen.
dit zorgde voor een isolerende ruimte waardoor de topplaat op deze plekken oververhit raakte en het uiteindelijk begaf.
Hierdoor is ook de loodprop niet gesmolten, de oververhitting was zeer plaatselijk, en niet over de gehele top plaat.
Het inspetieluik waarmee naar de topplaat en steunen (hemelankers) bekeken kon worden was al in geen tijden open geweest, de schroefdraad was erg verroest en er was geen indicatie dat dit luik er recentelijk nog af geweest was voor inspectie.
Ook had de corrosie de hemelankers aangevreten, deze waren origineel 25.4mm dik, maar tijdens de inspectie waren ze nog maar 15 en 17mm dik, een reductie van 64%.
Ook was er weinig over van de schroefdraad waarmee de ankers in de topplaat en ketelromp vast zaten.
We kunnen dus wel zeker zeggen dat een (vooral stalen) ketel echt wel onderhoud EN inspectie behoeft.
we hopen het nooit in modelbouwland mee te maken!!!!!
- de topplaat van de vuurkist was origineel bijna 10mm dik(naar boven afgerond), door de jaren heen was hier plaatselijk nog maar 2.2mm van over, daar is ook de schade begonnen.
door deze plaatverzwakking is de topplaat tussen de hemelankers in gaan zakken, hierdoor kon allerlei vuil en kalk (scaling) zich ophopen in deze kuilen.
dit zorgde voor een isolerende ruimte waardoor de topplaat op deze plekken oververhit raakte en het uiteindelijk begaf.
Hierdoor is ook de loodprop niet gesmolten, de oververhitting was zeer plaatselijk, en niet over de gehele top plaat.
Het inspetieluik waarmee naar de topplaat en steunen (hemelankers) bekeken kon worden was al in geen tijden open geweest, de schroefdraad was erg verroest en er was geen indicatie dat dit luik er recentelijk nog af geweest was voor inspectie.
Ook had de corrosie de hemelankers aangevreten, deze waren origineel 25.4mm dik, maar tijdens de inspectie waren ze nog maar 15 en 17mm dik, een reductie van 64%.
Ook was er weinig over van de schroefdraad waarmee de ankers in de topplaat en ketelromp vast zaten.
We kunnen dus wel zeker zeggen dat een (vooral stalen) ketel echt wel onderhoud EN inspectie behoeft.
we hopen het nooit in modelbouwland mee te maken!!!!!