Basset-Lowke, type Mogul 2-6-0

alle algemene dingen aangaande spoor en locomotieven

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 218
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Bericht door Rene Witteman » vr feb 08, 2008 12:20 am

Beste Werner,
Ik heb even een schetsje in elkaar geflansd maar kan dit zelf niet plaatsen.
Heb aan Beunhaas gevraagd dit te doen dus komt er waarschijnlijk wel een keer op.

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Bericht door werner » vr feb 08, 2008 12:23 am

Helemaal super Rene, :D

Alweer bedankt :!:

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Beunhaas102
Berichten: 470
Lid geworden op: do jun 22, 2006 11:22 pm
Locatie: Groenlo, Achterhøek

Bericht door Beunhaas102 » vr feb 08, 2008 1:50 am

Rene Witteman schreef:Beste Werner,
Ik heb even een schetsje in elkaar geflansd maar kan dit zelf niet plaatsen.
Heb aan Beunhaas gevraagd dit te doen dus komt er waarschijnlijk wel een keer op.

mvg Rene
Afbeelding
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten uit de Achterhøek!

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Bericht door werner » vr feb 08, 2008 8:41 am

Bedankt voor het posten Beunhaas ! :D

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Bericht door werner » wo feb 13, 2008 8:55 pm

Sleutel gemaakt om drijfstang los te halen.

Afbeelding

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 218
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Bericht door Rene Witteman » wo feb 13, 2008 9:11 pm

Werner,
Ziet er goed uit die sleutel.
Even een tip: probeer de pennen zo kort mogelijk te houden, dit voorkomt het twisten van de stiften.

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Bericht door werner » wo feb 13, 2008 9:20 pm

Dag Rene,

Heb ik inderdaad net ervaren !
Gelukkig zaten de moertjes niet vast,ga de stiften los halen en inkorten .

Groet,
Werner

Trouwens mooi spul op die website's die je gelinkt hebt op het draadje van Te koop gevraagd: stoomloc

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Bericht door werner » wo feb 27, 2008 10:29 pm

Vandaag de vlampijpen schoongemaakt.
Alles naar buiten, mooi weer, en geen rommel in mijn schuur ! :wink:


Afbeelding


Verder ga ik nog niet, 7 Maart eerst naar de clubavond van Holl.Radingspoor waar ze me gaan helpen met wat ik wel en vooral niet moet doen om de loc weer te laten stomen !
Met mijn kennis van stoom en locs nu , gaat dat echt niet goed komen !
En, je bent nooit te jong/oud om wat te leren ! :wink:

Omdat ik niet stil kan zitten, ben ik met de tender begonnen.
De wielen en assen zijn wat roestig, tijd om die weer mooi blank te maken .


Afbeelding


Op de volgende foto zie je een gat in de zijkant van een wiel. :shock:
Het lijkt wel of er een stuk is uit gevallen .
Komt dit door het gietproces ?
Is dit nog te herstellen ?

Afbeelding

Afbeelding

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 218
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Bericht door Rene Witteman » wo feb 27, 2008 10:48 pm

Beste Werner,
Dat gaat helemaal goed komen met die loc.
De assen en wielen knappen goed op zo.
Het gat in de wielband is geen probleem hoor, dit noemen ze een gietgal.
Het te dragen gewicht van de tender en het aantal met de zware uitvoering van de gietijzeren gietwielen zijn geen probleem.
Lekker mee doorrijden gebeurd niets mee.

Misschien wel handig om te kijken of je de assen kunt smeren met wat dikke lijbaanolie o.i.d.
Een smeerpunt op de lagerpotten of iets dergelijks.
Smeer ook de glijvlakken van de lagerpotten.


Dat met die clubavond bij ons gaat gewoon door hoor, ik neem nog contact met je op.

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Bericht door werner » wo feb 27, 2008 10:58 pm

Dag Rene,

Lijbaanolie heb ik niet, een andere olie ook goed, b.v. motorolie ?
Anders ga ik lijbaanolie halen !

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 218
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Bericht door Rene Witteman » do feb 28, 2008 12:00 am

Beste Werner,
Natuurlijk kun je dat ook gebruiken, maar lijbaanolie voor het bed van je draaibank is een dikke olie welke niet zo gauw van je te smeren delen af loopt.
Dit blijft dan ook beter zitten op de vertikaalschuifende delen van je lager-
blokken.
Je kunt ook stoomcilinderolie gebruiken dit is nog dikker zelfs.


mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Bericht door werner » zo mar 02, 2008 4:54 pm

Gisteravond en vandaag weer verder gegaan met de loc.
Ik heb zoveel mogelijk van het drijfwerk aan de linkerkant gedemonteerd om schoon te maken.
De stoomcilinder heb ik laten zitten.


Afbeelding


Alex had mij een tip gegeven om alles met een benzinestift te merken maar.......... iemand was me al voor geweest met slagletters ! :D
Toch merk ik de onderdelen ook met een stift, je weet maar nooit. :wink:


Afbeelding


Zoals jullie zien zat er op de koppel,drijf en schaarstangen een hoop roest en aangekoekt vet en olie.
Ook kon ik gelijk het lagerwerk beter bekijken. :cry:


Afbeelding


Afbeelding

Dit ie het resultaat van een paar uurtjes poetsen.
(sorry voor de slecht belichte foto´s)
Afbeelding

Ik denk dat ik straks de boel weer monteer en aan de andere kant ga beginnen :!:

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Bericht door werner » di mar 04, 2008 11:57 pm

Nog even een kleine update :wink:

Vandaag de buffers van roest ontdaan.
De tender weer in elkaar gezet.
Drijfwerk rechterzijde is bijna schoon en zet ik morgen weer in elkaar.
Kom ik toch nog een beetje netjes voor de dag als ik vrijdag naar Radingspoor ga ! :D

Afbeelding


Afbeelding

En nee, dit is geen sluikreklame voor Emco. :lol:


Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Bericht door werner » ma mar 10, 2008 10:13 pm

Beste mensen,

Afgelopen vrijdag naar Radingspoor geweest.
Wat een mooi plekkie, maar wel goed verstopt :wink:
Het is een gezellige club, met een hoop kennis :!:
De loc is ook bekeken, en ik heb genoeg huiswerk mee gekregen.
We hebben besloten om eerst het stoom gedeelte in orde te maken, het lagerwerk kan nog wel even wachten.
Eerst een aantal verbindingen opnieuw hardsolderen,peilglas plaatsen en de ketel afpersen.
Ook moet ik nog een vuurrooster maken, een voedingspomp, de tender aanpasssen voor voedingspomp en water, een aanpassing in de rookkast.( Sorry Rene, ik weet de naam van het onderdeel niet meer)
Dus......... voorlopig nog werk genoeg.
Ondertussen probeer ik de bouwtekeningen te vinden, dat valt niet mee.
Ben op google wel foto's van de loc tegen gekomen die van voor de oorlog zijn, maar nog geen namen/merk.
Afbeelding
Rene was er ook, die had zijn turbine mee genomen :shock:
Mam o man, wat een geweld, en wat een mooie techniek :!:
105.000 toeren :shock: :shock:
Rene, bedankt voor de uitnodiging, en dit gaat vast een vervolg hebben.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 218
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Bericht door Rene Witteman » ma mar 10, 2008 11:07 pm

Mooi Werner, dat je het zo leuk vond,...........
Je bedoelt de blazer met leiding.

Mail met desnoods (direct) dan kunnen we de dingen een voor een doornemen en afronden.
Ik heb ook div. tekeningen van de benodigde onderdelen.

mvg Rene

Plaats reactie