Basset-Lowke, type Mogul 2-6-0
Moderator: Moderators
- Rene Witteman
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm
- Beunhaas102
- Berichten: 470
- Lid geworden op: do jun 22, 2006 11:22 pm
- Locatie: Groenlo, Achterhøek
- Rene Witteman
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
Vandaag de vlampijpen schoongemaakt.
Alles naar buiten, mooi weer, en geen rommel in mijn schuur !

Verder ga ik nog niet, 7 Maart eerst naar de clubavond van Holl.Radingspoor waar ze me gaan helpen met wat ik wel en vooral niet moet doen om de loc weer te laten stomen !
Met mijn kennis van stoom en locs nu , gaat dat echt niet goed komen !
En, je bent nooit te jong/oud om wat te leren !
Omdat ik niet stil kan zitten, ben ik met de tender begonnen.
De wielen en assen zijn wat roestig, tijd om die weer mooi blank te maken .

Op de volgende foto zie je een gat in de zijkant van een wiel.
Het lijkt wel of er een stuk is uit gevallen .
Komt dit door het gietproces ?
Is dit nog te herstellen ?


Groet,
Werner
Alles naar buiten, mooi weer, en geen rommel in mijn schuur !


Verder ga ik nog niet, 7 Maart eerst naar de clubavond van Holl.Radingspoor waar ze me gaan helpen met wat ik wel en vooral niet moet doen om de loc weer te laten stomen !
Met mijn kennis van stoom en locs nu , gaat dat echt niet goed komen !
En, je bent nooit te jong/oud om wat te leren !

Omdat ik niet stil kan zitten, ben ik met de tender begonnen.
De wielen en assen zijn wat roestig, tijd om die weer mooi blank te maken .

Op de volgende foto zie je een gat in de zijkant van een wiel.

Het lijkt wel of er een stuk is uit gevallen .
Komt dit door het gietproces ?
Is dit nog te herstellen ?


Groet,
Werner
- Rene Witteman
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm
Beste Werner,
Dat gaat helemaal goed komen met die loc.
De assen en wielen knappen goed op zo.
Het gat in de wielband is geen probleem hoor, dit noemen ze een gietgal.
Het te dragen gewicht van de tender en het aantal met de zware uitvoering van de gietijzeren gietwielen zijn geen probleem.
Lekker mee doorrijden gebeurd niets mee.
Misschien wel handig om te kijken of je de assen kunt smeren met wat dikke lijbaanolie o.i.d.
Een smeerpunt op de lagerpotten of iets dergelijks.
Smeer ook de glijvlakken van de lagerpotten.
Dat met die clubavond bij ons gaat gewoon door hoor, ik neem nog contact met je op.
mvg Rene
Dat gaat helemaal goed komen met die loc.
De assen en wielen knappen goed op zo.
Het gat in de wielband is geen probleem hoor, dit noemen ze een gietgal.
Het te dragen gewicht van de tender en het aantal met de zware uitvoering van de gietijzeren gietwielen zijn geen probleem.
Lekker mee doorrijden gebeurd niets mee.
Misschien wel handig om te kijken of je de assen kunt smeren met wat dikke lijbaanolie o.i.d.
Een smeerpunt op de lagerpotten of iets dergelijks.
Smeer ook de glijvlakken van de lagerpotten.
Dat met die clubavond bij ons gaat gewoon door hoor, ik neem nog contact met je op.
mvg Rene
- Rene Witteman
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm
Beste Werner,
Natuurlijk kun je dat ook gebruiken, maar lijbaanolie voor het bed van je draaibank is een dikke olie welke niet zo gauw van je te smeren delen af loopt.
Dit blijft dan ook beter zitten op de vertikaalschuifende delen van je lager-
blokken.
Je kunt ook stoomcilinderolie gebruiken dit is nog dikker zelfs.
mvg Rene
Natuurlijk kun je dat ook gebruiken, maar lijbaanolie voor het bed van je draaibank is een dikke olie welke niet zo gauw van je te smeren delen af loopt.
Dit blijft dan ook beter zitten op de vertikaalschuifende delen van je lager-
blokken.
Je kunt ook stoomcilinderolie gebruiken dit is nog dikker zelfs.
mvg Rene
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
Gisteravond en vandaag weer verder gegaan met de loc.
Ik heb zoveel mogelijk van het drijfwerk aan de linkerkant gedemonteerd om schoon te maken.
De stoomcilinder heb ik laten zitten.

Alex had mij een tip gegeven om alles met een benzinestift te merken maar.......... iemand was me al voor geweest met slagletters !
Toch merk ik de onderdelen ook met een stift, je weet maar nooit.

Zoals jullie zien zat er op de koppel,drijf en schaarstangen een hoop roest en aangekoekt vet en olie.
Ook kon ik gelijk het lagerwerk beter bekijken.


Dit ie het resultaat van een paar uurtjes poetsen.
(sorry voor de slecht belichte foto´s)

Ik denk dat ik straks de boel weer monteer en aan de andere kant ga beginnen
Groet,
Werner
Ik heb zoveel mogelijk van het drijfwerk aan de linkerkant gedemonteerd om schoon te maken.
De stoomcilinder heb ik laten zitten.

Alex had mij een tip gegeven om alles met een benzinestift te merken maar.......... iemand was me al voor geweest met slagletters !

Toch merk ik de onderdelen ook met een stift, je weet maar nooit.


Zoals jullie zien zat er op de koppel,drijf en schaarstangen een hoop roest en aangekoekt vet en olie.
Ook kon ik gelijk het lagerwerk beter bekijken.



Dit ie het resultaat van een paar uurtjes poetsen.
(sorry voor de slecht belichte foto´s)

Ik denk dat ik straks de boel weer monteer en aan de andere kant ga beginnen

Groet,
Werner
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
Nog even een kleine update
Vandaag de buffers van roest ontdaan.
De tender weer in elkaar gezet.
Drijfwerk rechterzijde is bijna schoon en zet ik morgen weer in elkaar.
Kom ik toch nog een beetje netjes voor de dag als ik vrijdag naar Radingspoor ga !


En nee, dit is geen sluikreklame voor Emco.
Groet,
Werner

Vandaag de buffers van roest ontdaan.
De tender weer in elkaar gezet.
Drijfwerk rechterzijde is bijna schoon en zet ik morgen weer in elkaar.
Kom ik toch nog een beetje netjes voor de dag als ik vrijdag naar Radingspoor ga !



En nee, dit is geen sluikreklame voor Emco.

Groet,
Werner
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
Beste mensen,
Afgelopen vrijdag naar Radingspoor geweest.
Wat een mooi plekkie, maar wel goed verstopt
Het is een gezellige club, met een hoop kennis
De loc is ook bekeken, en ik heb genoeg huiswerk mee gekregen.
We hebben besloten om eerst het stoom gedeelte in orde te maken, het lagerwerk kan nog wel even wachten.
Eerst een aantal verbindingen opnieuw hardsolderen,peilglas plaatsen en de ketel afpersen.
Ook moet ik nog een vuurrooster maken, een voedingspomp, de tender aanpasssen voor voedingspomp en water, een aanpassing in de rookkast.( Sorry Rene, ik weet de naam van het onderdeel niet meer)
Dus......... voorlopig nog werk genoeg.
Ondertussen probeer ik de bouwtekeningen te vinden, dat valt niet mee.
Ben op google wel foto's van de loc tegen gekomen die van voor de oorlog zijn, maar nog geen namen/merk.

Rene was er ook, die had zijn turbine mee genomen
Mam o man, wat een geweld, en wat een mooie techniek
105.000 toeren
Rene, bedankt voor de uitnodiging, en dit gaat vast een vervolg hebben.
Groet,
Werner
Afgelopen vrijdag naar Radingspoor geweest.
Wat een mooi plekkie, maar wel goed verstopt

Het is een gezellige club, met een hoop kennis

De loc is ook bekeken, en ik heb genoeg huiswerk mee gekregen.
We hebben besloten om eerst het stoom gedeelte in orde te maken, het lagerwerk kan nog wel even wachten.
Eerst een aantal verbindingen opnieuw hardsolderen,peilglas plaatsen en de ketel afpersen.
Ook moet ik nog een vuurrooster maken, een voedingspomp, de tender aanpasssen voor voedingspomp en water, een aanpassing in de rookkast.( Sorry Rene, ik weet de naam van het onderdeel niet meer)
Dus......... voorlopig nog werk genoeg.
Ondertussen probeer ik de bouwtekeningen te vinden, dat valt niet mee.
Ben op google wel foto's van de loc tegen gekomen die van voor de oorlog zijn, maar nog geen namen/merk.

Rene was er ook, die had zijn turbine mee genomen

Mam o man, wat een geweld, en wat een mooie techniek

105.000 toeren


Rene, bedankt voor de uitnodiging, en dit gaat vast een vervolg hebben.
Groet,
Werner
- Rene Witteman
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm