Basset-Lowke, type Mogul 2-6-0
Moderator: Moderators
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
Dag Rene,
Ik heb inderdaad de stoomdom eraf gehaald.
Als je in de opening van de dom kijkt, zie je de stang van de regelateur helemaal doorlopen naar de voorzijde. Als ik aan de kant van het machinistenhuis aan de regelateur draai zie ik de stang iets bewegen maar tordeert als ik iets verder draai !
Ik probeer zo een foto te maken, dat maakt het misschien nog wat duidelijker.
Groet,
Werner
Ik heb inderdaad de stoomdom eraf gehaald.
Als je in de opening van de dom kijkt, zie je de stang van de regelateur helemaal doorlopen naar de voorzijde. Als ik aan de kant van het machinistenhuis aan de regelateur draai zie ik de stang iets bewegen maar tordeert als ik iets verder draai !
Ik probeer zo een foto te maken, dat maakt het misschien nog wat duidelijker.
Groet,
Werner
- Rene Witteman
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm
Beste Werner,
Mogelijk dat e.e.a. vast-geoxydeerd is.
Of kun je de stang zo'n 3/4 slag draaien?
Stel dat het geheel niet te verdraaien is, moet je de boel waarschijnlijk
destructief demonteren.
Je weet wel slopen..............
Dan zit er niets anders op dan het geheel te vernieuwen.
Wie weet hoe lang de loc al niet gebruikt is geweest.
Als er een onderdeel van bv gietijzer in zit is de kans groot dat dit is vast-
geroest.........
mvg Rene
Mogelijk dat e.e.a. vast-geoxydeerd is.
Of kun je de stang zo'n 3/4 slag draaien?
Stel dat het geheel niet te verdraaien is, moet je de boel waarschijnlijk
destructief demonteren.
Je weet wel slopen..............
Dan zit er niets anders op dan het geheel te vernieuwen.
Wie weet hoe lang de loc al niet gebruikt is geweest.
Als er een onderdeel van bv gietijzer in zit is de kans groot dat dit is vast-
geroest.........
mvg Rene
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: zo nov 26, 2006 10:15 am
- Locatie: Zaanstad
Ha Werner,
Ik zie bovenop dat cylindervormig stuk aan de voorkant met de vier inbusbouten en waar de superheater onder hangt, een gat met schroefdraad. Weet je wat dat is of wat er in gezeten heeft? Wat zie je erin?
Kan de stopbusplaat, waar de regulateurstang doorheen loopt, er helemáál af?
Jeroen
Ik zie bovenop dat cylindervormig stuk aan de voorkant met de vier inbusbouten en waar de superheater onder hangt, een gat met schroefdraad. Weet je wat dat is of wat er in gezeten heeft? Wat zie je erin?
Kan de stopbusplaat, waar de regulateurstang doorheen loopt, er helemáál af?
Jeroen
Ende derailleert niet!
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
De regelateur is er uit !

Aan het einde van de regelateur zit schroefdraad, deze zat helemaal vastgekoekt.
De buurman heeft de stang die je onder de stoomdom zag, voorzichtig vastgezet met een tang.
Daardoor kon ik wat meer kracht zetten op de sluitplaat van de regelateur.
Iedereen weer bedankt voor zijn advies !
(kan ik weer rustig slapen)
Groet,
Werner


Aan het einde van de regelateur zit schroefdraad, deze zat helemaal vastgekoekt.
De buurman heeft de stang die je onder de stoomdom zag, voorzichtig vastgezet met een tang.
Daardoor kon ik wat meer kracht zetten op de sluitplaat van de regelateur.
Iedereen weer bedankt voor zijn advies !
(kan ik weer rustig slapen)

Groet,
Werner
- Rene Witteman
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm
Hoi Werner,
Mooi dat je hem eruit hebt gekregen.
Nu kun je 2 dingen doen..............
Deze bestaande verdient niet de schoonheidsprijs.
Zeker wat betreft de werking en uitvoering.
Het beste is dat je de verse stoom (in dit geval natte stoom) uit het hoogste punt haald van je ketel (de dom).
Hierdoor krijg je de minste waterdruppels mee.
De door jou gedemonteerde versie doet dit niet.
Het is je eerste loc. waarvan je een hoop wil leren, rijden , opsnuiven en
dergelijke ............... maak je het model werkend en bouw de bestaande regelatur (gereviseerd) er weer in.
Maar ben je van plan de boel zodanig te bouwen dat je de loc veel gaat gebruiken.
Stel ik voor een nieuwe te maken.
mvg Rene
Mooi dat je hem eruit hebt gekregen.
Nu kun je 2 dingen doen..............
Deze bestaande verdient niet de schoonheidsprijs.
Zeker wat betreft de werking en uitvoering.
Het beste is dat je de verse stoom (in dit geval natte stoom) uit het hoogste punt haald van je ketel (de dom).
Hierdoor krijg je de minste waterdruppels mee.
De door jou gedemonteerde versie doet dit niet.
Het is je eerste loc. waarvan je een hoop wil leren, rijden , opsnuiven en
dergelijke ............... maak je het model werkend en bouw de bestaande regelatur (gereviseerd) er weer in.
Maar ben je van plan de boel zodanig te bouwen dat je de loc veel gaat gebruiken.
Stel ik voor een nieuwe te maken.
mvg Rene
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
Omdat de ketel afgeperst moet worden ben ik bezig om voor alle gaten blinde stoppen te maken. Aangezien ik nog aan het stoeien ben met de draadsoort, (ben er nog niet helemaal uit) heb ik alvast een sluitplaat voor het gat van de regulateur gemaakt.


Tijdens het monteren van de sluitplaat op de ketel zat ik niet goed op te letten,je kent dat wel, even snel kijken of het past !
Ik draaide 1 van de kleine messing schroefjes iets te strak.........
gevolg een stuk draadeind in de ketel !
Gelukkig kon ik deze er weer zonder schade eruit krijgen .
Geduld........., toverwoord bij deze hobby !
Hier nog een foto van de regulateur die een poetsbeurt krijgt in de Taig, draaibankje wat ik voor school gebruik om de leerlingen kennis te laten met draaien.


Nog even een vraag over pakkingmateriaal, wat kan ik het beste gebruiken tussen de ketel en de sluitplaat ? (regulateur)
Groet,
Werner


Tijdens het monteren van de sluitplaat op de ketel zat ik niet goed op te letten,je kent dat wel, even snel kijken of het past !
Ik draaide 1 van de kleine messing schroefjes iets te strak.........

gevolg een stuk draadeind in de ketel !
Gelukkig kon ik deze er weer zonder schade eruit krijgen .
Geduld........., toverwoord bij deze hobby !
Hier nog een foto van de regulateur die een poetsbeurt krijgt in de Taig, draaibankje wat ik voor school gebruik om de leerlingen kennis te laten met draaien.


Nog even een vraag over pakkingmateriaal, wat kan ik het beste gebruiken tussen de ketel en de sluitplaat ? (regulateur)
Groet,
Werner
- Rene Witteman
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm
Beste Werner,
Het beste is pakkingplaat van bv Klinger, deze heb je in verschillende diktes.
1mm is al prima hiervoor maar het kan ook met dunner.
Je kunt ook in olie gedrenkt dik papier nemen voor deze tijdelijke aktie.
Ik heb wel wat van die pakking voor je en zal het wel meenemen volgende week woensdag.
ps kan mijn zoon van 12 ook mee? (het is woensdagmiddag dan zijn ze vrij).
mvg Rene
Het beste is pakkingplaat van bv Klinger, deze heb je in verschillende diktes.
1mm is al prima hiervoor maar het kan ook met dunner.
Je kunt ook in olie gedrenkt dik papier nemen voor deze tijdelijke aktie.
Ik heb wel wat van die pakking voor je en zal het wel meenemen volgende week woensdag.
ps kan mijn zoon van 12 ook mee? (het is woensdagmiddag dan zijn ze vrij).
mvg Rene
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
Een vraag :
De kraan van o.a de blazer kan er helemaal uit.
Deze word niet tegen gehouden door bijvoorbeeld een borst.
Tijdens het rijden zou het kunnen gebeuren dat deze te ver uitgedraaid word, waardoor deze eruit schiet door de druk.Om dit te voorkomen heb ik dit verzonnen.




afsluitplaat regulateur.
De messing strip wil ik hardsolderen .
Nu de vraag :
Mag deze constructie ?
Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom !
Groet,
Werner
De kraan van o.a de blazer kan er helemaal uit.
Deze word niet tegen gehouden door bijvoorbeeld een borst.
Tijdens het rijden zou het kunnen gebeuren dat deze te ver uitgedraaid word, waardoor deze eruit schiet door de druk.Om dit te voorkomen heb ik dit verzonnen.




afsluitplaat regulateur.
De messing strip wil ik hardsolderen .
Nu de vraag :
Mag deze constructie ?
Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom !
Groet,
Werner
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
Even een update.
De restauratie van de loc gaat wat trager, vooral de verschillende draadsoorten geven wat problemen.
Ben op de stoomdagen op zoek geweest naar de juiste maat snijplaten en tappen.
Helaas, niemand kon me hier verder mee helpen, maar we geven de moet niet op.
Ook moest er nog een afdekplaat voor de stoomdom worden gemaakt, deze is inmiddels klaar. (zie foto's)
Van Rene had ik een stuk Klinger (pakkingmateriaal) gekregen, dus ik heb ook pakkingen gemaakt.
Aangezien ik geen holpijpjes heb, ben ik die zelf maar gaan maken.
Een kleine van 3mm en 1 van 22mm.

3mm holpijp van een m4 boutje


een stuk gasbuis


Groet,
Werner
De restauratie van de loc gaat wat trager, vooral de verschillende draadsoorten geven wat problemen.
Ben op de stoomdagen op zoek geweest naar de juiste maat snijplaten en tappen.
Helaas, niemand kon me hier verder mee helpen, maar we geven de moet niet op.
Ook moest er nog een afdekplaat voor de stoomdom worden gemaakt, deze is inmiddels klaar. (zie foto's)
Van Rene had ik een stuk Klinger (pakkingmateriaal) gekregen, dus ik heb ook pakkingen gemaakt.
Aangezien ik geen holpijpjes heb, ben ik die zelf maar gaan maken.
Een kleine van 3mm en 1 van 22mm.

3mm holpijp van een m4 boutje


een stuk gasbuis


Groet,
Werner
- werner
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di jan 08, 2008 5:35 pm
Het is al weer een tijd geleden dat ik wat gepost heb, dus bij deze...
Laatste tijd erg druk gehad waardoor ik niet al mijn tijd in de loc heb kunnen steken.
Maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal stil heb gezeten.
Er waren wat problemen het schroefdraad in de ketel.
Het draad was op sommige plekken slecht.
Na wat heen en weer gemail met Rene, hebben we besloten om de ketel om te bouwen naar metrisch fijn.
Dat betekent dat ik de blinde stoppen die ik al gemaakt had opnieuw moet maken.
Ook moeten er nieuwe appendages gemaakt worden, maar eerst de ketel klaar.
Dan kan ik hem laten afpersen.
Groet,
Werner
Laatste tijd erg druk gehad waardoor ik niet al mijn tijd in de loc heb kunnen steken.
Maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal stil heb gezeten.

Er waren wat problemen het schroefdraad in de ketel.
Het draad was op sommige plekken slecht.
Na wat heen en weer gemail met Rene, hebben we besloten om de ketel om te bouwen naar metrisch fijn.
Dat betekent dat ik de blinde stoppen die ik al gemaakt had opnieuw moet maken.
Ook moeten er nieuwe appendages gemaakt worden, maar eerst de ketel klaar.
Dan kan ik hem laten afpersen.
Groet,
Werner