Van niks naar stoommachine

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Syb1985

Van niks naar stoommachine

Bericht door Syb1985 » di feb 25, 2020 3:16 pm

Hallo, zoals het onderwerp al iets verklapt probeer ik van materiaal wat voor handen is, een stoommachine te maken.
Gelukkig lagen er een paar bronzen bussen in het afval hoekje verstopt, waar ik erg dankbaar gebruik van maak.

Ik had bedacht om een dubbel werkende machine te maken.
Een bronzen bus met wanddikte van 7mm en binnenmaat van 60mm moet dienen als cilinder bus, geperst in een stalen pijp van 6mm wanddikte moet dit toch wel serieus wat druk kunnen weerstaan dacht ik.
Als zuiger wilde ik een stuk Assen staal pakken (is van zichzelf al mooi glad en rond) weet eigenlijk niet of dit wel kan op brons ivm vreten... Iemand een idee?
Uit een stuk massief een soort van flens maken waar de bronzen lagerbussen in passen voor de zuigerstang geleiding. Iemand een idee hoe dit stoom en lucht dicht te krijgen is? Had iets gelezen over grafiet koord, maar vraag me af of dit bestand is tegen een paar uur hitte en op-en-neer gaande beweging?

Groet, Syb

pfb

Re: Van niks naar stoommachine

Bericht door pfb » di feb 25, 2020 7:41 pm

Moi Syb,
Eerst begrijp ik niet waarom je om een bronzen cilinder een stalen bus moet maken. wat voor druk moet het weerstaan 600bar? Lees je eens in de materie b.v. door het boek van Dort en Oegema; Handboek Modelstoommachines. Er zijn ook anderen die je goed op weg willen helpen.
Grafietkoord wordt al jaren als afdichting van zuigerstangen e.d. gebruikt. Tegenwoordig zijn O-ringen van de Viton kwaliteit een erg gewild medium om flenzen af te sluiten. Zelf gebruik ik Teflon voor zuigerveren, op 6bar gaat dit geweldig goed.
Weet dat je een wettelijk probleem krijg als je zonder goedkeuring boven de 3bar gaat. Maak eens een tekening en laat het een bespreek stuk zijn op de verschillende stoomdagen. Er komt binnenkort een aan, 22-3 in Waalre.
Groet, Peter

Syb1985

Bericht door Syb1985 » di feb 25, 2020 10:39 pm

Hallo Peter,
Als eerst, bedankt voor het advies:)
Het idee van de stalen bus is dat ik dat met de voorhanden zijnde apparatuur makkelijker kan verwerken. Flensen erop lassen bijv. En de schuivenkast. Ben bepaald geen ster in hardsolderen of tiggen van brons. En staal is een stuk goedkoper natuurlijk ;)
En ja, 600 bar hoeft natuurlijk niet. Het idee is dat het ding lang moet meegaan. Liefst zonder elke 8 draaiuren de boel te moeten vervangen.

Groet, syb

john

Bericht door john » di feb 25, 2020 11:07 pm

Beste Syb,

mag ik vragen wat je van plan bent te gaan doen met je stoommachine ?
Een zuiger van 60mm is nogal een flink ding voor een eerste project.

Want, de ketel.... die moet de stoomhonger van de machine stillen, en een 60mm zuiger vreet nogal wat stoom weg per slag.
De ketel moet dat wel kunnen leveren.
Daarnaast het ontwerp, liggende machine of staand ?
hoe groot wordt het vliegwiel ? rond 300 - 400mm zit je zo aan met zo`n grote zuiger.
Het gewicht, zo`n grote machine gaat flink in het gewicht lopen, de fundatie, frame, leibanen lagerstoelen etc. besef je wel waar je aan begonnen bent ?
Trouwens, even een schuifkast op een cilinder lassen is niet 123 gedaan, maak eerst een tekening.
je moet eerst een "spiegel" hebben waar de bakschuif op gaat lopen daar komt de schuifkast dan op, en die zit meestal met op de spiegel geschroeft.
O ringen doen het prima als afdichting, viton of siliconen.
Heb je al een idee van de slag, krukas diameter etc ?

assenstaal kan wel mooi rond zijn, maar je zal de zuiger toch strak en concentrisch t.o.v. de cilinder moeten maken, dus draaien op de draaibank.

Houd je ook rekening met de smering ? een smeertoestel om de cilinder/schuif/zuiger te smeren is noodzakelijk, kopen of maken, dat is aan jou.
Cilinder kranen zijn ook nodig, anders roest de handel van binnenuit weg bij langere stilstand.
Door de cilinderkranen kan het eerste condenswater ontwijken en kan de cilinder afwateren bij het stoppen van de machine, ik heb hiermee een gietijzeren cilinder kunnen weggooien omdat ik de cilinder niet af kon wateren, putcorrosie was het einde van de cilinder..
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Syb1985

Bericht door Syb1985 » wo feb 26, 2020 12:06 am

Hallo John,
Natuurlijk mag je dat vragen, ik besef dat hij voor een model erg groot en grof is maar het idee is dat ie in de toekomst gereedschappen zou kunnen aandrijven. Gewoon omdat ik dat mooi vind.
En als je vak dan constructie bankwerker is, is dat naar mijn mening meteen een heel mooi stukje reclame voor jezelf en het bedrijf waar je werkt.

Uiteraard eerst alles afpersen met lucht en de lassen magnetisch testen op deugdelijkheid, geen risico's met veiligheid.
En alles laten keuren uiteraard. Liever 2x afkeur en in orde maken dan 1x een ongeluk.
Tekening word aan gewerkt heb alleen geen AutoCAD dus alles uit het handje op papier.

Ik had nog een mooie stevige HEB balk liggen waar ik een sierlijk frame uit wil snijden. Deze balk zal de kracht en het gewicht zat aankunnen.
Word een liggende langzaam lopende lange slag machine. Vind ik zelf mooier en is ook makkelijker qua frame denk ik.
Qua slag nog geen idee, hangt een beetje af van het materiaal lengte.
Vliegwiel snijd ik uit een plaat van 50 dik. Uiteraard mooi afwerken en uitbalanceren.
Of als er een vliegwiel voor handen is van een oude Lanz Bulldog. Hoogte nog geen idee van, moet ik nog uitrekenen.
Het is een serieus project en hoeft dit jaar ook niet af.

wijns

Bericht door wijns » wo feb 26, 2020 1:08 am

Als ik u was zou ik toch het handboek modelstoommachines doornemen en een bezoek brengen
aan de tentoonstelling in Waalre.
Bij "onder stoom " en " de modelbouwer" zijn er mooie
tekeningen te koop met beproefde ontwerpen zodat je niets moet uitrekenen.
Anders zou je te titel bovenaan binnen een paar jaar wel eens moeten veranderen
in " van niks naar stoommachine " in " van niks naar niks"
Luister naar mensen die het goed bedoelen en weten waarover ze praten.
Gr
Dirk

john

Bericht door john » wo feb 26, 2020 10:32 pm

Ik ben het eens met Dirk,

kom naar de voorjaarsstoomdag in Waalre, en doe daar ideen op.
Alle goede bedoelingen ten spijt, dit soort "wilde" ideen lopen maar al te vaak op niets uit.
Men weet niet waar ze aan beginnen en op een gegeven moment valt het stil.

voorbeeld op dit forum is "Daantje" met zijn stoomtrein op rupsen, dit ging op dezelfde manier.
erg enthousiast zonder tekeningen begonnen aan een behoorlijk groot project.
Het frame, cabine etc ging er in een behoorlijk tempo doorheen, maar toen het lastigste kwam, de stoommachine en de ketel..... toen raakte het project de weg kwijt.
Inmiddels hebben we nu al 2 jaar niets meer van Daantje en zijn project vernomen.

Dt wil niet zeggen dat jou project ook die kant op gaat, maar een gewarschuwd mens telt voor 2.
nogmaals de ketel, voor een dergelijke machine die ook nog iets moet gaan aandrijven heb je flink wat stoom nodig.
Dat vereist een flinke ketel, en daar liggen de uitdagingen.
- koperen of stalen ketel ? (koper = duur, en zilver solderen)
(staal is goedkoper, maar je dient speciaal gecertificeerd staal te gebruiken en een gecertificeerde lasser is nodig om te laten lassen).
- keuring onder LLoyds kan nodig zijn, afhankelijk van de grootte en inhoud van de ketel, hier zijn ook behoorlijke kosten aan verbonden.
- een stoommachine is nog wel te maken zonder tekeningen, maar een ketel MOET op tekening staan anders kun je de keuring wel vergeten.
- met de stoommachine ben je er niet, alle appandages, pompen, hulptoestellen zal je ook moeten maken, pas dan kun je hem op stoom laten lopen, dit kost net zo veel tijd als de bouw van de machine.
De keteltekening moet als eerste gekeurd worden, waarbij sterkte berekeningen worden gedaan, wordt gekeken of je lasvormen goed zijn, materiaal gebruik etc.
Pas dan kun je je materiaal gaan kopen, geen rest stukken, al het staal moet gecertificeerd zijn.
Dan kun je de lasser zijn gang laten gaan, maar pas op, tussentijds moet je je voortgang bij de keurings instantie laten zien, zeker voor de binnenketel en de buitenketel aan elkaar gaan.
Dat betekend dat je met die bult staal heen en weer moet gaan rijden en/of de kosten van de keuringsinstantie moet betalen.

Klinkt misschien als streng en bangmakerij, maar zo liggen de zaken.
hoe groter het spul hoe lastiger het wordt, zeker op het gebied van veiligheid.

Dat handboek modelstoommachines zou ik zeker aanschaffen, dan zie je hoe een stoommachine opgebouwd is staand, liggend en ook de bijbehorende benamingen.

Want een bronzen bus van 7 dik ingeperst in een stalen bus van 6, daar moeten ook nog stoomkanalen doorheen, je idee gaat lastig te verwerken worden.
zie plaatje:Afbeelding
het deel waar de stoomkanalen doorheen lopen en waar de schuif op rust noemen we de spiegel.
deze moet stoomdicht op de cilinder aansluiten.
dus even een blokje staal op je bus lassen is niet voldoende want dat is rondom lassen.
meestal wordt een stoomcilinder uit 1 stuk gemaakt en de stoompoorten er in geboord/gefreest, of opgebouwd uit lossen delen (cilinder/spiegel) en met zilver aan elkaar gesoldeerd.
Daarna de stoompoorten er in frezen/boren.
Dus mijn advies is om een stuk vierkant brons te vinden en daar de radius van de cilinder uit kotteren en die dan op de cilinder hardsolderen (zilver).
Daarna stoompoorten aanbrengen en de cilinder boring zuiver rond draaien.
Maar zelfs dan is je bronzen bus met een wanddikte van 7mm te dus, je hebt te weinig materiaal om alles in te doen, want er moeten ook nog draadgaten in om de cilinder deksels vast te kunnen zetten.
En dat wil je dan niet met m3 doen met een zuiger van 60mm, m6 komt dan beter uit.
Maar dan heb je bijna geen vlees meer in je materiaal.

zo een heel verhaal, doe er je voordeel mee.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

john

Bericht door john » di mar 03, 2020 10:15 pm

oeps....
iets te direct geweest ?
Syb lijkt te zijn vertrokken...

Plaats reactie